آیا درعرضه خدمات هوایی استاندارد های مصئونیت و ایمنی رعایت می شود؟

آقای فاروقی وزیرهوانوردی می گوید که با وجود تمامی تلاش ها، معیارهای مصئونیت و ایمنی در افغانستان در سطح بسیار پایین قرار دارد. آقای فاروقی می گوید که معمولا یک سانحه هوایی در نتیجه مجموعه ای از عوامل زنجیره ای به وقوع می پیوندد و اگر بخواهیم از بروز سانحه هوایی جلوگیر شود باید تمامی عوامل بالقوه را که موجب سانحه می شود، بشناسیم.او تاکید می کند: «مشکل اولی که ما داریم، مشکل پلیس مرزی است که متاسفانه این پلیس توانایی تامین امنیت هواپیماها و فرودگاه ها را ندارد و در سطحی نیست که بتواند جلوی حمل اشیا و اجناسی را که در فرودگاه ها و درهواپیما ها تهدید به شمار می روند، بگیرند. مشکل دوم، توزیع سوخت، در فرودگاه ها است که شرکت های تامین کننده سوخت در گذشته بنا بر شرایط خاص قراردادهای توزیع سوخت را دریافت کرده اند اما به هیچ وجه معیارهای که بتواند مسایل سلامتی و امنیت را صد فیصد تامین کند، در آنها در نظر گرفته نشده است.»

آقای فاروقی می افزاید: «مشکل سوم این است که فضای افغانستان توسط نیروهای بین المللی اداره می شود و هماهنگی لازم میان ادارات هوایی افغانستان و نیروهای فضایی کشورهای دوست هنوز وجود دارد.»

آقای فاروقی همچنین به نبود فناوری و متخصصان لازم برای نظارت و پیش بینی اوضاع جوی اشاره می کند اما می افزاید که برعلاوه این مشکلات فنی و ساختاری، سو استفاده و فشارهای سیاسی نیز گاه موجب فدا شدن معیارهای ایمنی پرواز در افغانستان می شود.

واقعیت این است که این اداره که ما آنرا اداره ملی هواپیمایی می خوانیم، نوعی اداره ناظر بر رعایت تمامی معیارهای امنیت و مصئونیت پروازها است و اما افغانستان و بسیاری از کشور های دیگر توانایی و منابع لازم را برای انجام این کار ندارند. در این زمینه تنها به پول نیاز نیست بلکه داشتن متخصصان صنعت هوایی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

ایمنی پرواز یعنی چی؟

دیوید لیرمونت کارشناس مسایل هواپیمایی و مدیر مسئول مجله بریتانیایی «فلایت انترنشنال» می گوید که ایمنی یا مصئونیت پرواز عبارت از مجموعه مکانیسم هایی است که از یک سو شامل نظریات، تحقیقات، دسته بندی خطرات، نارسایی ها و حوادث هوایی می شود و از سوی دیگر معیارهای جلوگیری از حوادث هوایی را در بر می گیرد که مستلزم قانونگذاری از سوی دولت، آموزش و آگاهی دهی عمومی است.

به گفته او اجرای این مکانیسم ها نیازمند منابع زیادی است و کشورهایی مثل افغانستان در رعایت ایمنی پرواز با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند.

آقای لیرمونت می گوید: «مسئله مصئونیت و امنیت هوایی باید از سوی یک اداره مستقل که دولت آن را تاسیس می کند، تطبیق شود. وظیفه این اداره صدور جوازها در بخش های مختلف صنعت هوایی است. این اداره مسئولیت دارد که در جریان صدور جواز مشخص کند و مطمئن شود که دریافت کننده جواز در هر بخش از صنعت هوایی توانایی و شرایط لازم برای اجرای آن کار را دارد و اگر وظایف تعیین شده درست انجام نشود، این اداره باید توانایی و صلاحیت لغو جوازهای صادر شده را داشته باشد.»

دیوید لیرمونت معتقد است که «واقعیت این است که این اداره که ما آنرا اداره ملی هواپیمایی می خوانیم، نوعی اداره ناظر بر رعایت تمامی معیارهای امنیت و مصئونیت پروازها است و اما افغانستان و بسیاری از کشور های دیگر توانایی و منابع لازم را برای انجام این کار ندارند. در این زمینه تنها به پول نیاز نیست بلکه داشتن متخصصان صنعت هوایی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.»

به عقیده این کارشناس امور مصئونیت هوایی، اولویت نخست در صنعت هوایی در تمامی دنیا تامین، نظارت و مراقبت از مصئونیت و سلامت پروازها است و به همین دلیل نیز قسمت اعظم مسئولیت های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یا «ایکائو» بر تعیین معیارهای ایمنی پرواز متمرکز است.

ایکائو یا سازمان بین‌المللی هواپیمائی کشوری، یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که مأموریتش هماهنگ ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازها و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است. این سازمان کشورهای عضو را که افغانستان نیز از جمله آن است، مکلف به رعایت معیارهای تعیین شده مصئونیت و سلامتی پروازها می کند.

پس در افغانستان کدام اداره از مصئونیت و ایمنی پرواز ها نظارت می کند؟

راز محمد علمی معاون وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می گوید که وظیفه نظارت و مراقبت از مصئونیت پروازها در افغانستان از سوی ریاست مصئونیت و امنیت پروازها در وزارت ترانسپورت و هوانوردی این کشور، صورت می گیرد: «ناظران این اداره تواناییها و ظرفیت های این شرکت را مورد ارزیابی قرار می دهند تا ببینند که آیا این شرکت از نگاه فنی و مدیریتی معیارهای لازم را دارد؟ آیا این شرکت زمینه های لازم آموزش را به کارمندانش فراهم کرده است و اینکه آیا نظام مراقبت لازم از هواپیماها درین شرکت وجود دارد؟ اگر پاسخ این سوالها مثبت باشد، شرکت متقاضی می تواند مجوز بگیرد و یا هم مجوزش را تمدید کند.»

منبع: بی بی سی

 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.