ده گام به سوی ايجاد اداره خلاق تر

 1- اگر براستی  خواهان  یك  سازمان خلاق  هستید  از خودتان  سوال كنید ‏، آیا  آماده هستید  كاركنانتان  با بیان  ایده های  خود  سبب  آزار  شما  شده  و یا منشی  شما  با  استدلال  برای  شما  بیان كند  كه نظرات  او از  شما  هوشمندانه تر  است؟ پس  در ابتدا در این خصوص  فكر كنید.  2-به این موضوع توجه داشته باشید  كه شما  دارای  یك  سازمان  تقریبا  خلاق  هستید ‏ شما كاركنانی  دارید  كه قابلیت های نهفته ای  داشته  و دارای  ایده های فراوان  هستند ، آنها  ایده های  خود را به هنگام صرف ناهار  ، نوشیدن  قهوه و چای  و یا در هنگام  شستشوی  دست و صورت  به یكدیگر منتقل می كنند  و در صورتی  كه به طور فعالانه  در زمینه ارتقاء خلاقیت   در سازمان تلاش نکنید ، تمامی  این ایده ها، هنگامی كه آنان  به پشت میز كارشان  برمی  گردند ‏، فراموش  خواهند  شد .

 3-ایجاد امنیت  نمایید ، این نكته اهمیتی  ندارد  كه  كاركنان سازمان شما چقدر خلاقند ‏ بخاطر داشته باشید  در صورتی  كه آنان  اعتماد به مدیریت  شما نداشته باشند ، ایده های  خود را منتقل  نخواهند  كرد  و دو دلیل  برای  این كار  وجود دارد.

-بیان  ایده های  نو  با خود  مخاطراتی  را به همراه  دارد،  چه  بسا ممكن است  عده ای ، بیان كنند ه  ایده را تحقیر  نمایند  و یا آنانی كه علاقمند  به تغییرات  نیستند  به مخالفت  با كسانی  بپردازند  كه  ایده های  خود را بیان  كرده اند ‏،  لذا در  صورتی  كه اعتماد وجود نداشته باشد ، كاركنان  ایده های  خوب خود را بیان نخواهند كرد.

-ایده های خوب  اغلب دارای  ارزش  بسیار زیاد  هستند و اگر  كاركنان  اعتماد به مدیریت نداشته باشند ، تمایلی  ندارند تا چنین منفعتی  نصیب سازمان شودوچه بسا یك شانس بسیارخوب برای آنان باشد كه ایده های باارزش خود را برای خویش  استفاده كرده  و از این  طریق حتی یك شركت برای خود ایجاد نمایند.

4-شرایطی رادرسازمان پدیدآوریدتا ارتباطات  تسهیل  شده  و ایده ها  در  سازمان   به گردش  درآیند  و مدیریت  نیز با جدیت آنان را تحویل گرفته و مورد بررسی  قرار دهد و این می  تواند  از  طریق سیستم  مدیریت ایده های  شغلی انجام شود.همچنین می  توان  در سازمان  دیوار  ثبت  نظرات  را ایجاد نمود تا هركسی كه ایده ای به ذهنش می رسد  آن را  با نام  خود بر روی آن ثبت  نماید.

5- شرایطی  را ایجاد نمایید  كه افراد  در بیان  ایده ها  مشاركت نمایند .یك ایده  اغلب نوك  یك  كوه  یخ ایت  كه اگر كاركنان  با یكدیگرهمكاری  نمایند  ‏ این ایده  توسعه یافته و از  یك ایده خوب  به  یك ایده  بسیار ازشمند  تبدیل خواهد  شد.

 6- یقین حاصل نمایید  كه تمامی  كاركنان  در كلیه واحدهای  سازمان  می توانند  در شركت دادن  ایده های  خود و توسعه آنها مشاركت  نمایند .اگر تصور می كنید  تنها كاركنان  بازاریابی قادرند در زمینه بازار یابی  ایده های نو ارائه نمایند  ، تنها ایده ها ی معمولی نصیبتان  خواهد  شد ، شاید تعجب  كنید  كه كاركنان  حسابداری ، منابع انسانی  و حتی  كاركنان رستوران  نیز می توانند  ایده های  خوبی   در زمینه بازاریابی  ارائه نمایند .

7-اگر كاركنان  شما  ایده های  خوبی  ارائه می كنند  به آنها پاداش  دهید  و این پاداش  تنها  پول نخواهد بود ، دادن مرخصی ، هدایا ، گواهی و یا تشویق  از طرف مدیرعامل سازمان می تواند  بسیار ارزشمند  باشد.البته پاداش ها می توانند پول و یا حتی پول ناشی ازبکارگیری ایده ها باشد ، بخصوص سهیم کردن  کارکنان  در منافع ناشی  از  بکارگیری  ایده ها بسیار مهم خواهد بود  زیرا بجای اینکه آنان در پی تخریب سازمان باشند به دنبال ارائه ایده های خوب و عملی ساختن آنها خواهند بود .

8- هیچ گاه  کارکنان  را بخاطر  ایده های  نامناسب  تنبیه نکنید، حتی  یک خنده ممکن است  بطور جدی  سبب کاهش  اعتماد به نفس  شخصی  شود که فردا  می  تواند ایده ای  بسیار عالی  ارائه نماید . کارکنان خلاق در تمامی  زمانها دارای  ایده هستند گاهی  اوقات بعضی  از ایده های آنهانامناسب اندو بعضی اوقات  بسیار هوشمندانه هستند  لذا با تنبیه  افراد خلاق این ایده ها از دست خواهند رفت .

9-خیلی بر روی تحقیقات و تحلیل ها تکیه نکنید، اگرچه  آنها در جای  خود دارای  ارزش  بوده  و واقعا وجود آنها  در قرن 21 بسیار  ضروری  است  اما بزرگترین ایده ها معمولا از  طریق الهام به دست آمده اند .

10- بخاطر داشته باشید  خلاقیت  یک سرمایه گذاری  بلند مدت  است و منافع آن در کوتاه مدت به  سازمان  بازنمی گردد ، اگر سازمان  شما خلاق نیست ، زمان  خواهد برد  تا کارکنان  با روش  های  جدید  فکر کردن  آشنا  شده  تا نحوه رفتار و  روش تولید کردن  آنها  تغییر کند.پس  زمانی  که ایده ها به جریان  افتد ، آنها باید  به مرحله  عمل برسند و این نیازمند زمان است . اما در گذر  زمان نتایج و منافع این سزمایه گذاری قابل توجه خواهد بود، لذا برخیز و برای رسیدن به این هدف حرکت کن.

منبع :  جفری بام گارتنر  ( Jeffrey Baumgartner ) 

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.